De kjedelige grønnsakene?

Gjesteinnlegg av Mari: helsecoach/imtoac.com Så var det fredag. Jeg kjenner det igjen: følelsen av at det er mandag og fredag annen hver dag. Om det passer i dag, imorgen eller neste uke, så har jeg et godt tips til en del av middagen; spicy grønnsaker. Årene som ernæringsfysiolog har resultert i mange oppskrifter på hvordan variere tilberedning av grønnsaker. Noe av det verste jeg ser er å legge gulrøtter, erter og brokkoli i en gryte med vann som kokes ihjel for å så serveres i troen om at det blir spist med glede. Mulig noen synes dette smaker godt, men dette tror jeg er grunnen for at ordet «grønnsaker» for noen, har en kjedelig og lite attraktiv klang. So let`s make it tasty! Jeg kutter opp kålrabi og brokkoli, men gjerne tilsett annet du har i kjøleskapet eller også er glad i. Så steker jeg det, i en ss smør, på medium varme i ca. 10 – 15 min, imens jeg rører i det så det ikke brenner seg. Så tilsetter jeg et glass med saus som på bildet over, sammen med salt, pepper, chili og hvitløk. Mengde av dette bestemmer du selvfølgelig selv. Husk dog her, at hvitløk er noe av det sunneste som finnes. Det bidrar til avgiftning i helt spesifikke prosesser i kroppen, samt mye annet som hadde blitt direkte kjedelig å forklare alt om her. Server med ønsket tilbehør. F.eks. kan du blande inn noen ss med kokt couscous(dette er avhengig av hvor mye karbohydrater du skal ha) og servere ønsket type kjøtt til. Hvilket type kjøtt som er best for deg er også helt individuelt. Prøv å kjenn etter neste gang du f.eks spiser hvit fisk eller kyllingfilet; hvis du holder deg mett lenge på dette så er denne lette typen kjøtt bra for deg. Om du blir fort sulten igjen eller får søtsug skal du ha «tyngre» typer kjøtt, som f.eks. rødt kjøtt. God helg alle og enhver og håper det smaker. Mari Krogshus/mari@imtoac.com

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *